Tag Archives: masalah lupa

5 Cara Mengatasi Masalah Lupa Terutama Di Usia Muda

Pernah dengar tak orang tua-tua cakap terutama kaum ibu, jika kerap melalui proses bersalin potensi untuk lupa adalah lebih tinggi kerana urat telah banyak terputus semasa proses kelahiran tersebut. Betul ke tanggapan begitu?

5 cara mengatasi masalah lupa di usia muda

Penyakit lupa ni sebenarnya tidak kira peringkat umur samada wanita, lelaki, malah kanak-kanak pun ada cuma bezanya adakah sifat lupa itu teruk atau tidak. Tapi normal ke jika asyik terlupa je?

Pernah tak ibu-ibu alami situasi macam ni :-

Situasi 1 – Eh! mana pula kacamata ni, tadi letak sini.

Situasi 2 –  Alamak! periuk nasi tadi dah tekan ke belum, adoi kang nanti tak masak plak nasi tu.

Situasi 3 – Seterika baju tadi dah tutup ke belum eks?

Yang paling tak tahan ada yang terlupa nak makan, hihi..yang ni memang teruk dah tu.. Jom kita lihat apa yang boleh membantu untuk kurangkan masalah lupa ni.

1. Membuat perancang awal – Sebaiknya pastikan yang mana satu tugas utama dan fokus sekurang-kurangnya 8 saat sebelum meneruskan ke tugasan yang seterusnya. Otak akan membantu anda menyimpan seketika memori yang anda fokus itu agar kita tidak mudah keliru.

2. Makan kismis dan kekacang – makanan ini memang terbukti dapat membantu daya ingatan terutama untuk proses hafalan.

3. Membaca Al-Quran dan selalu berzikir – Al Quran adalah sumber pelengkap kehidupan umat Islam dan dengan mengingati Allah selalu dengan berzikir dan berselawat ke atas Nabi S.A.W akan membuatkan hati kita tenang dan sangat mudah untuk kita mengingat sesuatu.

4. Mengulang atau sebut dengan nada kuat – dengan cara ini mesej dapat dihantar ke otak dengan lebih baik di mana ia sangat membantu memori kita untuk lebih fokus.

5. Mengikut saranan Roger Barnett, 3 perkara yang sangat penting untuk membantu mereka yang sering terlupa antaranya :

  • Melakukan senaman
  • Tidur yang cukup
  • Mengambil nutrisi tambahan

Menurut kajian Shaklee gabungan antara Lecithin dan OmegaGuard boleh membantu perkembangan fungsi otak dan menguatkan memori serta daya fokus, sangat baik untuk orang dewasa mahupun kanak-kanak.

Selain itu, bonus juga untuk sesiapa yang mengambil secara konsisten 2 produk ini kerana ia membantu dalam proses penurunan berat badan dan mencapai berat badan ideal. Jadi, 2 dalam 1 la ni…best kan.

cara atasi masalah lupa di usia mudaLecithin 180 biji RM 52.50

cara atasi masalah pelupa di usia muda

OmegaGuard 90 biji RM 136.00

Jom layan video ni dulu 🙂

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee, saya adalah wakil pengedar sah anda, sesiapa yang berdekatan atau yang di sekitar Puchong boleh dapatkan melalui COD ke tempat anda. Sebarang pertanyaan seperti pembelian Shaklee, join ahli atau konsultasi eksklusif secara PERCUMA boleh hubungi saya segera…

Salam sayang dari momcantik 🙂

sid 910071| hadyla.rose@yahoo.com | momcantik.wordpress.com | 012.3398734 | SID :910071 |