5 Cara Tambah Berat Badan Untuk Elak Nampak Terlalu Kurus

Ramai yang risau apabila berat badan naik mendadak. Sekarang pula dah dekat nak raya, kalau beli baju yang dah siap risau tak muat pula. Silap-silap tak ada baju raya sebab tukang jahit dah tak nak terima.

Tapi ada juga segelintir daripada kita, ada masalah nak tambah berat badan. Susah sangat nak naik berat badan , pelbagai cara dah cuba, tetapi tak berjaya juga. Jom baca bagaimana cara tambah berat badan untuk elak nampak terlalu kurus.

cara-tambah-berat-badan

Masalah badan terlalu kurus juga tidak elok untuk kesihatan dan yang lebih teruk akan terdedah kepada sindrom aneroksia. Takutnya… Masalah kurang berat badan ni boleh membuatkan seseorang mudah stress, nampak tua dan berasa rendah diri. Jom baca perkongsian di bawah semoga ia membantu.

5 cara tambah berat badan untuk mendapatkan berat normal dan ideal.

1. Perlu makan kerap, elak perut kosong terlalu lama

Makan secara konsisten dan tidak melebihi 4 jam untuk setiap hidangan supaya badan sentiasa mendapat bekalan tenaga yang berterusan supaya dapat kekalkan jisim otot dan tisu-tisu penting supaya sistem tubuh dapat berfungsi dengan baik.

2. Mengamalkan pemakanan yang seimbang

Perlu pastikan makan makanan yang membekalkan zat mencukupi. Elak mengambil makanan ringan dan gula yang tinggi. Perlukan pastikan mendapat sumber protein yang tinggi untuk jisim otot lebih pejal dan sel mendapat zat yang cukup.

Vitamin B-Complex membantu tumbesaran sel-sel baru dan keseimbangan zat penting untuk metabolisme lemak yang sempurna. Menambahkan selera makan dan membantu zat-zat penting dalam badan.

cara-tambah-berat-badan-sihat

3. Minum air 8 gelas sehari

Ambil sekurang-kurang 8 gelas sehari atau 2.0L air putih sehari. Air yang cukup penting untuk sistem tubuh berfungsi dengan lebih baik, menjadi kulit tidak terlalu kering dan kusam.

4. Jangan skip sarapan pagi dan malam

Makan makanan yang tidak terlalu berat. Pilih makanan seperti whole grain cereal, susu rendah lemak untuk sarapan pagi dalam kuantiti yang sederhana atau buah-buahan serta sayur-sayuran.

5. Mengambil suplemen

Suplemen dapat membantu mempercepatkan proses penambahan berat badan atau dikenali sebagai ‘booster’. Ia bukan lah pengganti kepada makanan. Suplemen ini merupakan salah satu cara untuk membantu mengisi nutrisi yang lompong semasa pengambilan makanan yang di masak.

Untuk tahu lebih lanjut klik di sini

Salam Sayang dari momcantik

Your Trusted Distributor

sid 910071

| hadyla.rose@yahoo.com | momcantik.wordpress.com | 012.3398734 | SID :910071 |

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s